سلام عليكم
فكر مي كنم پرداخت درست و دقيق به موضوع به مجالي بيش از يك كامنت نياز دارد. (مثل بحث در گروه ها يا كنفرانس در مسنجر و ...)
اينطور كه معلومه بحث شما دو جهت داره:
1_ مفسده انگيز بودن ازدواج موقت از نظر شما
2_ اجرا نشدن ساير احكام
در هر دو مورد به طور كلي چندان موافق نيستم. در خصوص ازدواج موقت بايد بگويم همه احكام شرع تابع مصالح و مفاسد واقعيه اي هستند كه عقل ما از آنها بي خبر است مگر آنچه خود شرع بيان كرده است. مثلاًمعتقديم اينكه نماز صبح دو ركعت و نماز عشاء چهار ركعت است حتماًبر مبناي يك مصلحت واقعي است. جواز و تشريع همه احكام اينطور است و تشريع ازدواج موقت هم از اين اصل كلي مستثني نيست. بنابر اين حكمي كه اصل و اساسش بر مبناي مصلحت باشد نمي تواند مفسده انگيز باشد. البته نكته خيلي مهم در تكميل اين سخن اين است كه نبايد افراط و سوءاستفاده عده اي آدم بوالهوس را به پاي دين بگذاريم. اين مسأله در مورد خيلي از احكام شرع هست و موجب تعطيل شدن احكام نمي شود. به هرحال چه وزير كشور اين حرفها را بزند و چه نزند ازدواج موقت از ضروريات و احكام جدانشدني فقه شيعه است و با سخنراني كردن و نكردن وزير و وكيل و ... تغييري در آن ايجاد نمي شود. اين را هركسي كه كمي مطالعات فقهي داشته باشد و به منابع فقه از جمله قرآن و روايات مراجعه داشته باشد مي داند. نكته مهم ديگر هم اين است كه اسلام دست مردان را باز نگذاشته است كه هرجور بخواهند عمل كنند. خوب است دوستان مراجعه اي كوچك به آياتي از قرآن كريم كه متضمن حكم جواز عقد موقت است بيندازند تا متوجه اين منظور شوند. در مورد ساير احكام نيز بايد به عرض برسانم هر حكمي مانند سنگسار يا قطع يد و غيره متوقف بر شرايطي است كه اگر محقق نشود اصلاً نمي توان به آن عمل كرد. مثلاً همين قطع يد دزد دست كم متوقف بر 16 شرط است (ماده 198 قانون مجازات اسلامي كه كاملاً از متن فقه استخراج شده است) اگر حتي يكي از آن شرايط محقق نشود قطع يد نه تنها جايز نيست بلكه خودش فساد است. پس همينكه شنيديم مجازات دزد قطع يد است زود نبايد بگوييم اين همه دزدي پس چرا دستشان را قطع نمي كنند؟! بسياري از حدود و احكام هم در حال اجرا است ولي كسي كه با دادگاهها و محاكم كيفري سر و كار ندارد با خبر از اين حقايق نمي شود. چون بناي اسلام حفظ آبرو و حرمت اشخاص است حتي مثلاً زنا كار. زناكار اگر در دادگاه جرمش اثبات شود كه اثبات آن هم سخت است، حد شرعي بر او جاري مي شود و مجازاتش همان است و يردن آبرويش در هر كوي و برزن جزء مجازاتش نيست. لذا بسياري از اين اجراي حدود كتمان مي شود و به قول معروف رسانه اي نمي شود. به عنوان دانشجوي حقوق كه با محاكم و دادگاهها سر و كار دارد اين را عرض مي كنم كه اين حقيقتي است كه خودم بارها شاهدش بوده ام و از آن باخبرم.
به هر حال به همه دوستان عزيز توصيه مي كنم براي اظهار نظر در هر موضوعي جوانب مختلف آن را در نظر بگيرند و تك بعدي قضاوت نكنند.از مادر محترم هم كه زمينه طرح اين مباحث را فراهم كردند و باعث شدند دوستان ابراز نظر كنند سپاسگزارم
البته لازمه كه بگم من اين جواب رو به آقايي دادم كه توي كامنتي كه در وبلاگ يكي از دوستان گذاشته بودن نوشته بودن:
برادر بزرگوار از اينكه به مساله ازدواج موقت عنايت داشته ايد ممنون و متشكرم ولي مطلبي كه بايد خدمتتان عرض كنم اين است كه ساختمان وجود مرد به نوعي ميباشد كه نياز به اين نوع ازدواج دارد(علاوه بر دائم)در اسلام هم هيچ محدوديتي براي آن واقع نشده. نميدانم مجرديد يا متاهل ولي اگر متاهل باشيد بيشتر لمس خواهيد كرد كه مساله اينگونه است . در ضمن چه كسي گفته است كه ما بيائيم با هر دختري ازدواج كنيم.شايد زناني باشند كه به دلائل مختلفي نياز به اين نوع ازدواج دارند . هستند مرداني كه به خاطر طبع گرمي كه دارندنياز زيادي به اين نوع ازدواج ساده و موقت دارند . شايد شما سرد مزاج باشيدو... پس چرا مساله به اين سادگي را اين قدر پيچيده ميكنيد. كار نيكان را قياس از خود مگير گر چه باشد در نوشتن شير وشيرهر ازدواج موقتي هوسبازي نيست همانطور كه هر ازدواج دائمي هم از همه نظر سالم نيست.
گفتم كه روشن شده باشين...
سلامي مجدد... شما يه طوري جواب داديد که انگار من متوجه نشدم قضيه از چه قراره. واسه همين اينجا متني رو که براي يکي از دوستان که در همين مورد نوشته بودن، به عنوان کامنت گذاشته بودم مي ذارم:
در تأييد صحبت هاي شما مي خوام يه چيزي رو بگم. البته اينها صحبت هاي شخصيمه و نه در سطح کارشناس. ولي در سطح يک بچه مسلمون. ازتون مي خوام که اگه لازم مي دونيد کاملش کنيد.
تا جايي که من مي دونم در انتهاي هر ازدواجي اعم از دائم يا موقت، خانم ها بعد از نگه داشتن عدٌه، مجاز به ازدواج مجدد مي باشند ولي اين مسئله براي آقايون وجود ندارد.
آيا آقايون براي گرم مزاجيشون حاضرن که خرج خانمي که از روي ناچاري و يا فقر و يا هرچيز ديگه اي، براي چند ساعت ويا حتي چند روز، به همچين کاري دست مي زنه رو در دوران عدٌه اش قبول کنن؟ معلومه که نه. چون اين آقايون، خانم رو فقط براي همون چند ساعت و چند روز مي خوان. و روزهاي بعد خانوم هاي بعدي...
ولي آيا خانوم ها مي تونن يه همچين کاري بکنند؟ يا بعد از اينکه اون آقا بعد از اينکه دلش زده شد اون خانوم بايد سه ماه عده نگه داره؟ به نظر من اين کار فقط يک توهين به شخصيت و کرامت زن است.
آيا همين آقايون به اصطلاح گرم مزاج حاضرند که به خاطر طبع گرم آقايوني مثل خودشون، دختران و خواهران و مادران بيوه شون رو در اختيار اين آقايون بذارند براي خاموش کردن آتش شهوتشان؟ يا مرگ خوبه ولي واسه همسايه؟
...
نمي دونم چي بگم والا. همينه که مي گن وقتي آقا امام زمان(عج) ظهور مي کنن همه مي گن که دين جديد آورده و...
سلام آبجي ماماني!
خوبي ؟
دل منم خيلي به درد اومد از شنيدن اين خبر!!! راس راسي كه آخرالزمون شده...
راستي چرا به من سر نمي زني آبجي خانوم؟ چرا منو لينك نكردي پس؟
من منتظرتم...
يا علي
سلام...
من هم مخالف اين طرحم ...
ولي بعضي از احكام اسلامو نميشه در اين زمان اجرا كرد..
مثل قطع كردن دست دزد ...چون بايد شرايط فراهم باشه..
به شرطي دست دزد قطع ميشه كه در اون جامعه از بيكاري خبري
نباشه و براي همه كار باشه...
ازدواج موقت در موارد وشرايطي خوبه به شرطي كه ما جنبه هم داشته باشيم
يا محمد و يا علي
سلام. واقعا متاسفم براي اسلامي كه ما مي خواهيم با اين كارها زنده نگهش داريم. ضمنا تبريك مي گم و اميدوارم موفق باشيد
سلام.
سلام
راستش در تكميل گفته هاي شما
اين رو بگم كه
بايد تمام احكام اصلام اجرا بشه نه فقط اوني كه ما تشخيص ميدهيم
اگر حكم قطع شدن دست جناب محترم دزد قطع ميشداين همه فقرو. بدبختي نداشتيم .... همه مخصوصا جوونها به حقشون ميرسيدند و لازم نبود براي خاسته شرعي و به حقشان اين قدر ترحم بشن .. اينقدرخيلي ها به بهانه جونها خودشون رو تو جامعه مطرح كنن و اينجوري بايد پادرهوا بمونن و ندونن تكليف زندگيشون چي بشه
گيرم كه اين طرح عملي بشه آيا اين واقعا آرامش روحي جووانهارو تضمين ميكنه/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ يا فقط يك جور رفع تكليف از گردن مسئولين هست ؟؟؟؟؟
چون اسم وبلاگتون مادرانه ست اينو مي نويسم.
يادمه تو اوج گرماي اهواز از شلمچه بر گشتم دم پادگان شهيد محمو وند ديدم يه مادر منتظرم نشسته تا منو ديد گفت آقا من سه روز اينجا منتظرتونم گفتم چيكار داري مادر ، گفت: من بچه ام تو عمليات رمضان مفقود الاثر شده(تا اينو گفت بدنم لرزيد) جنازه بچه ام رو بعد از چند سال پيدا كردند آوردند(تا اينو گفت خوشحال شدم)اما برام عجيب بود پس تو اين گرما ،سه روز عذاب كشيدن براچي؟
يه ساك همراهش بود درش رو باز كرد يه لنگه كفش پوسيده وپاره ازش بيرون آورد گفت آقا وقتي بچه ام رو آوردند يه لنگه كفشش نبود آقا تو رو خدا برام پيداش كنيدو...
تازه اون روز معني يه مادر رو فهميدم.
اهي هميشه جوناي اين مملكت آبي باشند.
تا دم رفتن سرخ سرخ سرخ مثه شهدا برند.
خدا به شما هم توفيق بده كه داريد مادري مي كنيد.
يا زينب
سلام دوست گرامي ....اولا برگزيده شدن وبلاگتون رو تبريگ مي گم..بعد هم بايد بگم من هم با شما موافقم ..متاسفانه ازدواج موقت نه تنها مشكلي رو حل نمي كنه بلكه بر مكشلات هم مي افزايد..مسئولين امر بايد توجه داشته باشند انچه در دين مبين اسلام بيان شده است ..براي شرايط خاص بوده است نه اينكه بياييم اين بحث رو عمومي كنيم......خوشحال مي شم به وبلاگم سري بزنيد